Krótkie info i omówienie Fate Codex #1

Cześć :)

Pracujemy nad drugim numerem „Spotkań Losowych”. Część tekstów jest już gotowa, inne czekają w kolejce na redakcję. Więcej informacji podamy, kiedy zamkniemy wydanie. Od czasu do czasu, aby oczekiwanie na kolejne numery za bardzo się nie dłużyło, postaramy się wrzucić na stronę krótkie omówienie wydanego niedawno fanzinu. Wbrew pozorom całkiem sporo się ich ukazuje, zarówno płatnych (zazwyczaj kilka dolarów za wydanie) jak i darmowych. Zaczynamy od premierowego numeru Fate Codex.

 

Fate Codex #1 – omówienie numeru

Nikola Adamus

 

Parę miesięcy temu za pośrednictwem serwisu crowdfundingowego Patreon (specjalizującego się w publicznych zbiórkach na rzecz twórców i artystów) został ufundowany pierwszy numer e-zinu Fate Codex, którego redaktorem naczelnym oraz wydawcą jest Mark Diaz Truman, projektant gier i założyciel wydawnictwa Magpie Games prowadzonego wraz z Marissą Kelly. Jak sama nazwa wskazuje, czasopismo zawiera materiały do wydanej w zeszłym roku gry fabularnej Fate Core. Na jego łamach ukazywać się mają treści, które nie zmieściły się do podręcznika głównego, a jednocześnie zin ma być dopełnieniem podstawowego zbioru zasad.

Fate Codex #1 – okładka

Fate Codex #1 – okładka

Pierwszy numer Fate Codex ukazał się w styczniu 2014 r., trwają prace nad kolejnym. Chociaż fanzin zawiera materiały wyłącznie do mechaniki Fate, to można w nim także znaleźć ciekawe i bardziej ogólne wskazówki dotyczące prowadzenia bądź grania. W pierwszym numerze można przeczytać taki właśnie tekst. Artykuł Game Creation Tips: Managing the Conversation traktuje o prowadzeniu sesji, znajdziemy w nim omówienie takich kwestii jak współpraca z graczami oraz coś tak zdawałoby się podstawowego, jak zmęczenie i niechęć do prowadzenia. Tekst jest naprawdę wyczerpujący, chociaż patrząc na profil pisma – zbyt ogólny. Wychodzę jednak z założenia, że tego typu treści są zawsze potrzebne, a ponadto jest duża szansa, że po Fate Codex sięgną również osoby, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z RPG i mechaniką Fate. W całym numerze znajdziemy tylko jeden tak ogólny artykuł, pozostałe są dobrej jakości erpegowym mięchem.

Pozostała zawartość czasopisma dotyczy już tylko Fate Core. Na szczególną uwagę zasługuje tekst o amunicji. Mogłoby się wydawać, że w przypadku mechaniki tak silnie nastawionej na narrację, jaką jest Fate, nie ma miejsca na liczenie każdego naboju. Tymczasem okazuje się, że nawet taka buchalteria (nie przez wszystkich lubiana) może być związana z tworzeniem aspektów. Dalej znajdziemy kilku bohaterów niezależnych wraz z krótkim, lecz ciekawym opowiadaniem, w którym grają główne role. Być może wystarczyłby tylko suchy opis (który oczywiście również zamieszczono), jednak tekst czyta się naprawdę przyjemnie. Mechanika dotycząca poszczególnych BN została ujęta w tabelki, po jednej na postać – co ciekawe, każda z tabel znajduje się na osobnej stronie, co ułatwia wydrukowanie ich i późniejsze użycie.

Podobnie postąpiono z bohaterami niezależnymi oraz postaciami dla graczy w scenariuszu Silicon City (opisanego jako quick start), który jest początkiem kampanii osadzonej w dalekiej przyszłości. Scenariusz jest dostosowany zarówno do zasad Fate Accelerated, jak i do Fate Core. Silicon City na pewno będzie dobrym wstępem dla początkujących, choć bardziej zaawansowanym graczom także powinien się spodobać.

Fate Codex #1 – przykładowe strony

Fate Codex #1 – przykładowe strony

Nie żałuję dwóch dolarów wydanych na subskrypcję w serwisie Patreon. W zamian dostałam ładnie wydane czasopismo utrzymane w estetyce podręcznika Fate Core. Co prawda ilustracji jest tu zaledwie kilka, jednak dzięki czemu całość nie jest przeładowana graficznie. Artykuły stoją na wysokim poziomie, chociaż czuję niedosyt. Większość numeru zajął scenariusz oraz opis bohaterów niezależnych, natomiast ja chętnie zobaczyłabym jednak więcej tekstów dotyczących stosowania mechaniki Fate. Niemniej jednak 6 złotych to niewielka kwota w zamian za 50 stron wypełnionych treścią, która prawie na pewno przyda się podczas sesji.

Pierwszy numer Fate Codex można kupić na stronie wydawcy za 2,99 dolarów lub zaprenumerować bieżące oraz kolejne wydania w serwisie Patreon w cenie 1,99 dolarów za numer.

Fate Codex #1
wydawca:
Magpie Games
cena: 2,99 dolarów na stronie wydawcy (pojedynczy numer); 1,99 za numer w przypadku stałej prenumeraty w serwisie Patreon
format: PDF
www: Fate Codex #1 na stronie Magpie Games; strona Fate Codex w serwisie Patreon

Tagi .Dodaj do zakładek Link.

O Redakcja

Redakcja fanzinu "Spotkania Losowe".

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.